Tenders winnen in 2024? Laat je data zien!

28/6/2024
Auteur(s)
Berend Boshouwers
Mede-oprichter & CEO
De Data Driven MKB'er Nieuwsbrief

Vol tips, case studies, tools en aanbiedingen. 1x per maand

Door je aan te melden ga je akkoord met ons Cookiebeleid.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Arjan van Leest, partner bij House of Tenders en Berend Boshouwers, mede-oprichter van Summix zijn een partnerschip aangegaan om klanten meer tenders te laten winnen met een datagedreven aanpak. House of Tenders begeleidt partijen uit allerlei sectoren bij het winnen van aanbestedingen. Summix helpt bedrijven met data & inzichten hun groeiambities sneller en efficiënter te realiseren.

Vroeger waren relaties, een goede prijs(onderbouwing), een kwalitatief goed uitgewerkt plan en een nette vormgeving voldoende om tenders te winnen. Deze factoren zijn nog steeds belangrijk, maar niet langer voldoende om succesvol te zijn. Waarom?

  • Meer concurrentie: kleine bedrijven doen steeds vaker mee, evenals bedrijven uit buurlanden.
  • Toenemende complexiteit: projecten worden steeds complexer. De eisen en risico’s nemen toe.
  • Hogere verwachtingen: klanten verwachten meer zekerheid. Kun je de haalbaarheid van je voorstel overtuigend onderbouwen? Met enkel een goed verhaal kom je niet meer weg.
  • Strengere regelgeving en compliance: vooral op het gebied van duurzaamheid en veiligheid. Transparantie en verantwoording zijn sleutelwoorden geworden.

In 2024 en daarna is data niet alleen een hulpmiddel, maar een essentieel onderdeel voor het winnen van tenders. Door je data op orde te hebben, toon je aan dat je je zaken goed voor elkaar hebt. Meten is immers weten. Data kan worden gebruikt ter voorbereiding van een tender (marktonderzoek) en ter onderbouwing van je plan.

Bij marktonderzoek verzamel, visualiseer en analyseer je data over drie belangrijke aspecten: de markt, concurrenten en klantbehoeften. Met historische data identificeer en monitor je relevante trends, zodat je hier tijdig op in kunt spelen. Daarnaast kunnen diepere analyses worden uitgevoerd, om van het ‘wat’ (bijvoorbeeld: het marktaandeel van concurrent X is de afgelopen jaren sterk toegenomen) naar het ‘waarom’ te gaan (waarom neemt het marktaandeel van concurrent X toe?).

Tijdens marktonderzoek maak je voornamelijk gebruik van openbare data. Het verzamelen en opslaan van al deze informatie is een flinke uitdaging. Een eigen dataplatform (datawarehouse) kan hierin uitkomst bieden. Summix verzorgt dit voor klanten binnen Microsoft Fabric; een modern analyse- en gegevensplatform.

Om je plan te onderbouwen, maak je vooral gebruik van interne data. Via een Power BI dashboard of datavisualisatie toon je aan dat je je zaken goed op orde hebt, bijvoorbeeld op het gebied van:

  • Duurzaamheid
  • Medewerkerstevredenheid
  • Klanttevredenheid
  • Kwaliteit
  • Project- en risicomanagement
  • Kostenanalyses

Deze interne data kan je opslaan in je eigen dataplatform. Data uit al je software/tools wordt hier veilig opgeslagen, opgeschoond en samengevoegd. De dashboards of datavisualisaties voor tenders kunnen vervolgens worden gebouwd met Power BI.

Het verzamelen, visualiseren en analyseren van al deze data heeft uiteraard ook meerwaarde buiten het winnen van meer tenders. Dankzij nieuwe inzichten kun je interne processen en besluitvorming verbeteren. Dit heeft een positieve impact op de omzet en winstgevendheid van je organisatie.

Conclusie

In 2024 is het gebruik van data onmisbaar voor bedrijven die succesvol willen zijn in het winnen van tenders. Door gebruik te maken van zowel openbare en interne data, een eigen dataplatform en professionele dashboards/datavisualisaties, kun je je concurrentiepositie aanzienlijk versterken.

Heb je hulp nodig bij een tender? Wil je aan de slag met je data?

Samen zorgen we ervoor dat jouw opdrachtgever voor jou kiest in plaats van voor je concurrent. Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? We helpen je graag met het winnen van jouw volgende tender! Neem snel contact op.