Gemeente dashboard

Met overzichtelijke dashboards verbeter je dienstverlening en efficiëntie. De data-driven gemeente.

gemeente dashboard

Vertrouwd door deze bedrijven

Odin Warehousing & Logistics
Vtransport
MEKA Steel
DataExpert
PortShuttle
Sligro
NIBE
Verbond van Verzekeraars
APK Group
PortXchange
NL in Business
Trip & Co
Edu-Metic
Figo Pet
Unigas
DGBC

Voordelen van een dashboard voor gemeenten

Gemeenten beschikken (onbewust) over een schat aan data over hun dienstverlening en inwoners. Met een datawarehouse en Power BI dashboards kun je deze informatie effectief beheren en gebruiken om de gemeentelijke diensten te verbeteren. Ook biedt het mogelijkheden voor transparantie richting burgers, monitoren van veiligheid en infrastuctuur en budgetbeheersing.

Verbeter de kwaliteit efficiëntie van gemeentelijke diensten.

Houd grip op budgetten en uitgaven.

Verhoog de transparantie richting bewoners.

Monitor en verbeter de publieke veiligheid en infrastructuur.

Gek op data. Scherp op strategie.

Over Summix

Wij zijn Summix, partner in datagedreven beslissingen voor het MKB.

Bij Summix geloven we dat je groeiambities makkelijker, beter en sneller kan realiseren als je met vertrouwen beslissingen durft te nemen. Daarom helpen wij je met data & inzichten. Hiervoor gebruiken we o.a. Power BI (voor dashboards) en Microsoft Fabric (voor datawarehouses).

Onze missie? De potentie van data toegankelijk maken voor het MKB.

Wat kan je van ons verwachten?

Samen ondernemen: Teamwork makes the dream work. We werken graag met onze klanten als één team.

Persoonlijk: Summix is meer dan een adviesbureau. We zijn jouw vertrouwde partner.

Innovatief: We lopen altijd voorop in groei en innovatie op gebied van business intelligence en data-analyse

Even kennismaken?

Boek je gratis kennismakingsgesprek met data specialist Berend Boshouwers.

Waarom een dashboard voor je gemeente?

Als gemeentesecretaris, beleidsmaker of afdelingshoofd beschik je over enorm veel data. Het beheren en benutten van deze gegevens is ondertussen een serieuze uitdaging.

Herken je binnen jouw gemeente dat...

  • Je worstelt met talloze spreadsheets en gegevens in verschillende systemen?
  • De standaardrapportages van software/tools vaak niet bieden wat je nodig hebt?
  • Het periodiek opstellen van rapportages veel tijd kost en foutgevoelig is?

En ook dat je...

  • Moeite hebt om burgers tijdig en adequaat te informeren?
  • Inzicht mist in de voortgang van gemeentelijke projecten en budgetten?
  • Door inefficiënte processen de werkdruk en operationele kosten ziet stijgen?

Dit is allemaal verleden tijd met een eigen, op maat gemaakt gemeente datawarehouse en dashboard! Je hebt dan 24/7 de gewenste gegevens aantrekkelijk gevisualiseerd binnen handbereik. Met betrouwbare en actuele informatie neem je betere beslissingen en stuur je op tijd bij. Je verlaagt de kosten en optimaliseert de dienstverlening richting burgers.

Gemeente dashboard op maat

Elke gemeente is uniek! Daarom laten we standaard 'template' dashboards links liggen.

Tijdens de Data Quickscan brainstormen we over de belangrijkste doelstellingen en de daarbij passende KPI's. Vervolgens bouwen we een gemeentelijk dashboard dat naadloos aansluit op de wensen en eisen.

Voorbeelden van belangrijke KPI's voor gemeenten

Meten is weten. Met KPI's meet je de voortgang ten opzichte van de gemeentelijke doelstellingen. Hieronder staan enkele KPI's die interessant die regelmatig in gemeente dashboard worden weergegeven.

Deze KPI's kunnen over tijd (per maand, kwartaal, jaar) en bijvoorbeeld per afdeling, wijk of project worden gemeten en gevisualiseerd:

  • Burgertevredenheid: tevredenheidsscores, aantal klachten, type klachten, snelheid van klachtbehandeling
  • Projectvoortgang: planning versus werkelijke voortgang, mijlpalen, opleveringsdata
  • Budgetbeheer: uitgaven versus budget, kosten per project of afdeling, onvoorziene uitgaven
  • Veiligheid: aantal incidenten, criminaliteitscijfers, naleving van veiligheidsprotocollen
  • Milieuprestaties: CO2-uitstoot, afvalbeheer, groenvoorziening, naleving van milieuregels
  • Wijkontwikkeling: aantal gerealiseerde woningen, renovatieprojecten, infrastructuurverbeteringen
  • Onderwijs en welzijn: aantal leerlingen, schoolprestaties, welzijnsinitiatieven
  • Gezondheidszorg: beschikbaarheid van zorgvoorzieningen, wachttijden, preventieprogramma’s
  • Werkgelegenheid: werkloosheidscijfers, aantal nieuwe banen, initiatieven voor werkgelegenheid
  • Benchmarking: ontwikkeling over tijd, vergelijkingen met andere gemeenten

Door dit soort KPI's in kaart te brengen en te monitoren, ben je als gemeente in staat om je prestaties goed te volgen en de gemeentelijke bedrijfsvoering verder te optimaliseren. Zo verhoog je de efficiëntie en verlaag je de kosten, terwijl je de dienstverlening aan burgers verbetert.

Deze bedrijven gingen je voor

Bekijk onze case studies

PortXChange

PortXChange

Voor een van de producten van PortXChange, EmissionInsider, hebben we het template-dashboard ontwikkeld om de uitstoot van schepen en energievoorziening van havens in kaart te brengen.
Vtransport

Vtransport

Ontdek hoe logistiek dienstverlener Vtransport met data inzicht krijgt in de klanttevredenheid, beoordelingen van chauffeurs en de kosten van schades van leveringen.
MEKA Steel

MEKA Steel

Groothandel MEKA Steel gebruikt data om voor klanten een beter inkoopresultaat te realiseren via innovatieve in- en verkooptechnieken.
Figo

Figo

Ontdek hoe data Figo helpt in hun internationale expansie als de nummer 1 dierenverzekeraar van Europa.
Odin Warehousing & Logistics

Odin Warehousing & Logistics

Lees hoe Odin nu grip heeft op inkomend en uitgaand vrachtverkeer in de haven van Rotterdam.

Benieuwd wat Summix voor je kan betekenen?

Plan nu een gratis afspraak met mij in!
Ik ben Berend Boshouwers, data specialist en mede-eigenaar van Summix.

Werkwijze

1) Data Quickscan

Tijdens de Data Quickscan maken wij kennis met de behoeftes van jouw organisatie. Wij brengen tijdens twee interactieve workshops de informatie-, data- en rapportagebehoeftes in kaart. Ook kijken we vanuit de bedrijfsdoelstellingen naar de kansen van data en digitaliseren. Na afloop krijg je van ons een uitwerking van je data-strategie, inclusief een advies voor de logische vervolgstappen.

2) Data Quality Check

Onze Data Quality Check zorgt ervoor dat de data en inzichten uit dashboards altijd betrouwbaar en nauwkeurig zijn. Het is een proces waarbij de integriteit en consistentie van gegevens worden geëvalueerd. Dit omvat het controleren van de data op gebied van volledigheid, juistheid, consistentie en actualiteit. Tijdens de analyses worden inconsistenties geïdentificeerd en nemen we corrigerende maatregelen om de kwaliteit van de gegevens te verbeteren. Tot slot kijken we of kolommen en tabellen goed op elkaar aansluiten en of gegevens handig kunnen worden samengevoegd ten behoeve van de performance. Een essentiële stap voordat we beginnen met het bouwen van het dashboard.

3) Dashboard

In deze fase bouwen wij het Power BI dashboard op basis van het visuele ontwerp en het datamodel zoals geschetst tijdens de Data Quickscan. We koppelen de data, berekenen KPI’s en ontwerpen het dashboard. We focussen op een korte tijd tot oplevering, zodat je meteen inzichten uit je data kan halen (proof of concept).

4) Datawarehouse (optioneel)

Na het opleveren van een dashboard, focussen we ons op het borgen en uitbreiden van het datafundament. In deze fase bouwen we een datawarehouse. Het primaire doel van een datawarehouse is het samenbrengen van data uit verschillende bronnen op één centrale plek. Dit zorgt ervoor dat al jouw bedrijfsinformatie op één plek staat, klaar voor verdere analyses, rapportages en AI-toepassingen.

Opmerking: het is een bewuste keuze om éérst een dashboard op te leveren, en daarna pas een datawarehouse te bouwen. Hiermee realiseren we snel tastbare inzichten en genereren we direct waarde voor jouw organisatie, en borgen de vervolgens oplossingen voor de langetermijn.

5) Training en ondersteuning

In deze laatste fase zijn alle producten opgeleverd, en nemen we de technische ondersteuning uit handen. We zorgen ervoor dat je data altijd up-to-date is, en ondersteunen bij eventuele incidenten. Daarnaast helpen we bij het monitoren van kosten en gebruik. Tot slot zorgen we voor het juiste kennisniveau binnen jouw organisatie met onze trainingen. Zo creëer je een data-gedreven bedrijfscultuur.

Klanten beoordelen ons gemiddeld met een 8.3!

Wat vinden klanten van Summix?

"Het interactieve karakter van de data quickscan zet aan tot nadenken en draagt bij aan de onderlinge bewustwording in het team welke KPI’s voor PortShuttle belangrijk zijn. Het ruwe idee van een dashboard is veranderd in een gestructureerd ketendashboard. De samenwerking met Berend is prettig en zorgt voor goede energie in de workshops."

Linda Borsodi

Managing Director, PortShuttle Rotterdam

“Summix wist op een natuurlijke manier de organisatie te enthousiasmeren en mee te krijgen in een data-gedreven way-of-working.”

Kees de Vreugd

COO, FIGO Pet

“Bij Summix komen kennis en kunde echt samen. Het bedrijf is niet een “sec” dashboard-bouwer, maar interesseert zich ook echt in de data.”

Alain Grotenhuis

Managing Director, Odin Warehousing & Logistics

"Dankzij de Data Quickscan van Summix hebben we een dieper inzicht gekregen in de behoeften van onze eindgebruikers. Berend heeft ons daarbij voortdurend uitgedaagd om te focussen op de waarde die onze datavisualisaties bieden aan onze beoogde klanten. De gestructureerde aanpak en interactiviteit in de sessies zijn goed en 'no nonsens'. De Data quickscan is een aanrader voor iedereen die een datadashboard wil laten ontwikkelen."

Bram Aerns

Mede-eigenaar, Edu-Metis

Stel je vraag aan Berend

Berend Boshouwers

Mede-oprichter & CEO

"Summix heeft ons goed geholpen bij het samenbrengen, analyseren en visualiseren van onze interne bedrijfsdata, met extra aandacht voor privacy en beveiliging."

Neem contact met mij op

Bedankt! Je bericht is verzonden.
Oops! Er ging iets mis bij het verzenden. Probeer het later opnieuw of bel ons.