Retail dashboard laten maken?
Datagedreven retail organisatie: slim inkopen, voorraadbeheer en personeelsplanning.
Een selectie van klanten waar we trots op zijn
De voordelen van een retail dashboard op maat
Als retailonderneming beschik je over een bak aan waardevolle data. Het is knap lastig om al deze data overzichtelijk te houden. Met een eigen Power BI dashboard krijg je weer grip op al deze gegevens. Zo verzilveren we de waarde van jullie data.
Krijg inzicht in verkoopprestaties
Verhoog de efficiëntie van je voorraadbeheer.
Ontdek nieuwe patronen in klantgedrag
Optimaliseer personeelsplanning
Over Summix
Wij zijn Summix, partner in datagedreven beslissingen voor het MKB.
Bij Summix geloven we dat je groeiambities makkelijker, beter en sneller kan realiseren als je met vertrouwen beslissingen durft te nemen. Daarom helpen wij je met data & inzichten. Hiervoor gebruiken we o.a. Power BI (voor dashboards) en Microsoft Fabric (voor datawarehouses).
Onze missie? De potentie van data toegankelijk maken voor het MKB.
Wat kan je van ons verwachten?
Samen ondernemen: Teamwork makes the dream work. We werken graag met onze klanten als één team.
Persoonlijk: Summix is meer dan een adviesbureau. We zijn jouw vertrouwde partner.
Innovatief: We lopen altijd voorop in groei en innovatie op gebied van business intelligence en data-analyse
Even kennismaken?
Boek je gratis kennismakingsgesprek met data specialist Berend Boshouwers.
Waarom een retail dashboard?
Als eigenaar, directeur of manager van een retail bedrijf beschik je over enorme hoeveelheden data. Het benutten en beheersen hiervan is echter een flinke uitdaging.
Ervaar jij binnen de retail dat..
- Je stoeit met eindeloze Excel documenten en data in allerlei softwarepakketten?
- De ingebouwde softwarerapportages je niet precies laten zien wat je wilt zien?
- Eigen (Excel)rapportages bouwen veel tijd kost en foutgevoelig is?
En ook dat je..
- Meer kan halen uit je inkoop, verkoop en klantdata?
- Moeite hebt om concurrerend te blijven met stijgende kosten, personeelstekorten en logistieke uitdagingen?
Een op maat gemaakte retail dashboard is de oplossing! Je heb alle gewenste data vanuit diverse bronnen, overzichtelijk gevisualiseerd, altijd binnen handbereik. Deze betrouwbare informatie, die bovendien real-time is, stelt je in staat om de juiste beslissingen met vertrouwen te nemen en waar nodig op tijd bij te sturen.
Retail dashboard op maat
Elke retail organisatie is uniek! Daarom maken we geen gebruik van standaard (template) dashboards.
Tijdens onze Data Quickscan ontdekken we wat de belangrijkste doelstellingen en welke KPI's daarbij horen. Vervolgens maken we een dashboard dat perfect voorziet in alle wensen en eisen.
Voorbeelden van belangrijke retail KPI's
Meten, meten, en nog eens meten. Dat is het geheim van elke succesvolle retail onderneming! Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk om stil te staan bij wat je meet. Focus op de belangrijkste zaken: dit zijn je retail KPI's (kritische prestatie-indicatoren).
Met retail KPI's meet je de progressie ten opzichte van de gestelde targets. Hieronder benoemen we enkele KPI's die we regelmatig terug zien komen in retail dashboards.
Deze KPI's kunnen over tijd (per maand, kwartaal, jaar) en bijvoorbeeld per product(groep)/vestiging worden bijgehouden en gevisualiseerd:
- Brutomarge (per product(groep))
- Omzet (per m2, tijdvak, medewerker, etc.)
- Verkoop (per dag, maand, transactie, medewerker, etc.)
- Klanttevredenheid
- Voorraadomloopsnelheid
- Opslag- en transportkosten
- ROI van marketingcampagnes
- Ziekteverzuim
Door dit soort KPI's in kaart te brengen en te volgen, kun je als retail bedrijf de bedrijfsvoering voortdurend verbeteren. Zo verhoog je de omzet en reduceer je de kosten.
Bekijk onze case studies
Edu-Metis
APK Group
DGBC
CJG Rijnmond
PortXChange
Benieuwd wat Summix voor je kan betekenen?
Plan nu een gratis afspraak met mij in!
Ik ben Berend Boshouwers, data specialist en mede-eigenaar van Summix.
Werkwijze
Tijdens de Data Quickscan maken wij kennis met de behoeftes van jouw organisatie. Wij brengen tijdens twee interactieve workshops de informatie-, data- en rapportagebehoeftes in kaart. Ook kijken we vanuit de bedrijfsdoelstellingen naar de kansen van data en digitaliseren. Na afloop krijg je van ons een uitwerking van je data-strategie, inclusief een advies voor de logische vervolgstappen.
Onze Data Quality Check zorgt ervoor dat de data en inzichten uit dashboards altijd betrouwbaar en nauwkeurig zijn. Het is een proces waarbij de integriteit en consistentie van gegevens worden geëvalueerd. Dit omvat het controleren van de data op gebied van volledigheid, juistheid, consistentie en actualiteit. Tijdens de analyses worden inconsistenties geïdentificeerd en nemen we corrigerende maatregelen om de kwaliteit van de gegevens te verbeteren. Tot slot kijken we of kolommen en tabellen goed op elkaar aansluiten en of gegevens handig kunnen worden samengevoegd ten behoeve van de performance. Een essentiële stap voordat we beginnen met het bouwen van het dashboard.
In deze fase bouwen wij het Power BI dashboard op basis van het visuele ontwerp en het datamodel zoals geschetst tijdens de Data Quickscan. We koppelen de data, berekenen KPI’s en ontwerpen het dashboard. We focussen op een korte tijd tot oplevering, zodat je meteen inzichten uit je data kan halen (proof of concept).
Na het opleveren van een dashboard, focussen we ons op het borgen en uitbreiden van het datafundament. In deze fase bouwen we een datawarehouse. Het primaire doel van een datawarehouse is het samenbrengen van data uit verschillende bronnen op één centrale plek. Dit zorgt ervoor dat al jouw bedrijfsinformatie op één plek staat, klaar voor verdere analyses, rapportages en AI-toepassingen.
Opmerking: het is een bewuste keuze om éérst een dashboard op te leveren, en daarna pas een datawarehouse te bouwen. Hiermee realiseren we snel tastbare inzichten en genereren we direct waarde voor jouw organisatie, en borgen de vervolgens oplossingen voor de langetermijn.
In deze laatste fase zijn alle producten opgeleverd, en nemen we de technische ondersteuning uit handen. We zorgen ervoor dat je data altijd up-to-date is, en ondersteunen bij eventuele incidenten. Daarnaast helpen we bij het monitoren van kosten en gebruik. Tot slot zorgen we voor het juiste kennisniveau binnen jouw organisatie met onze trainingen. Zo creëer je een data-gedreven bedrijfscultuur.
Wat vinden klanten van Summix?
Stel je vraag aan Berend
Berend Boshouwers
Mede-oprichter & Business development