Keukenhof

Slimme bezoekersprognoses en bezoekersprofielen voor Keukenhof met Power BI & Microsoft Fabric.

Keukenhof is ’s werelds grootste bloementuin in Lisse en ontvangt jaarlijks miljoenen bezoekers uit binnen- en buitenland. Door ticketverkoopgegevens, weersvoorspellingen en bezoekersprofielen te combineren in een centraal Microsoft Fabric-dataplatform, krijgt Keukenhof realtime inzicht in de ticketverkoop en bezoekersprofielen.

Behoefte

Keukenhof heeft te maken met sterke fluctuaties in bezoekersaantallen, beïnvloed door:

  • Weersomstandigheden: zonnige dagen trekken veel meer bezoekers dan regenachtige dagen.
  • Internationale bezoekersstromen: variërend per land en vakantieschema.

De bestaande data stond verspreid over verschillende systemen:

  • Ticketverkoop via Ticketcounter
  • Weersvoorspellingen uit externe bronnen
  • Demografische gegevens van bezoekers

Het ontbreken van één centraal dashboard maakte het lastig om realtime beslissingen te nemen rondom drukte in het park.

Even kennismaken?

Boek je gratis kennismakingsgesprek met data specialist Berend Boshouwers.

Aanpak en oplossing

Wij realiseerden in Microsoft Fabric een volledig geïntegreerd datafundament en ontwikkelden in Power BI gebruiksvriendelijke dashboards.

Stap 1: Data-integratie

  • Koppeling met Ticketcounter voor realtime verkoopdata.
  • Integratie van weather API voor nauwkeurige weersverwachtingen per uur.
  • Verrijking met bezoekersprofielen op basis van herkomst en bezoekersgedrag.

Stap 2: Analyse & modellering

  • Opzetten van een datamodel in Fabric voor snelle en betrouwbare queries.
  • Historische analyse van bezoekersstromen gekoppeld aan weerdata en feestdagen.
  • Identificeren van patronen voor piek- en dalmomenten.

Stap 3: Visualisatie in Power BI

  • Ticketverkoop dashboard: Bezoekersaantallen op basis van weer en verkochte tickets.
  • Bezoekersprofielen dashboard: geeft inzicht in bezoekersprofielen.

Een impressie

No items found.

Impact

De nieuwe oplossing levert Keukenhof direct voordelen op:

  • Betere bezoekersplanning: mogelijkheid om personeel, faciliteiten en parkeercapaciteit tijdig aan te passen.
  • Segmentatie op bezoekersprofielen: gerichtere promoties naar doelgroepen met de hoogste kans op bezoek.
  • Alle data overzichtelijk in één dashboard: direct schakelijk bij onverwachte weersveranderingen.

Samen aan de slag met je data?

Start met de Data Discovery. Met onze Data Discovery bepalen we binnen 3 dagen een duidelijke datastrategie voor jouw organisatie, zodat jij weet welke stappen je nu kunt zetten om betere beslissingen te nemen op basis van data.

FAQ

Hoe gebruikt Keukenhof Power BI om te sturen op bezoekersaantallen?
Door ticketverkoop, weersverwachtingen en bezoekersprofielen te combineren in Microsoft Fabric en te visualiseren in Power BI.

Wat is het voordeel van de weather API?
Actuele weersdata wordt direct verwerkt in het Ticketverkoop dashboard, waardoor Keukenhof sneller kan inspelen op piekdagen of slecht weer.

Wat levert de Ticketcounter-koppeling op?
Realtime verkoop- en bezoekersdata in één platform, waardoor handmatig werk verdwijnt en analyses direct beschikbaar zijn.