Odin Warehousing & Logistics

Lees hoe Odin nu grip heeft op inkomend en uitgaand vrachtverkeer in de haven van Rotterdam.

Odin is gespecialiseerd in opslag, logistiek, verzending, expeditie en aanverwante diensten van vrachtverkeer. Vanuit hun hoofdkantoor in de Rotterdamse haven verzorgen zij alle logistiek van deur tot deur.

Behoefte

Odin heeft dagelijks te maken met een grote doorstroom van vrachtverkeer van en naar hun opslaglocaties in de haven van Rotterdam. Gezien de hoge volumes aan goederen die dagelijks worden verwerkt in combinatie met de grilligheid van het aanbod is het voor Odin noodzakelijk om grip te krijgen op alle transportbewegingen en de capaciteit van alle opslaglocaties; de kosten voor onnodige transportbewegingen en een inefficiënte opslag lopen namelijk al gauw in de papieren.  

Voordat wij dit project bij Odin zijn gestart, werkte Odin met handmatige Excel-rapportages om historische transportbewegingen en de bezetting van de opslaglocaties bij te houden.

Echter, door deze manier van werken was Odin niet in staat om proactief bij te sturen wanneer zaken inefficiënt of zelfs fout dreigden te gaan. Doordat de Excel-analyses slechts terug in de tijd kijken, zijn de kosten al gemaakt. Daarnaast was het werken met Excel foutgevoelig en kostte het de directeur veel tijd.

Even kennismaken?

Boek je gratis kennismakingsgesprek met data specialist Berend Boshouwers.

Aanpak en oplossing

We zijn gestart met het uitvoeren van de Data Quickscan. Dit resulteerde in een duidelijke focus op twee hoofdthema’s, namelijk:  

  1. het optimaliseren van de keten van inkomende vracht, opslag en uitgaande vracht
  2. het verhogen van de winstgevendheid van de operatie.

Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het inrichten van een datawarehouse, waar de data uit het Warehouse Management Systeem (WMS) op één centrale plek wordt verzameld en getransformeerd voor analyses.  

Tot slot hebben we een Power BI dashboard ontwikkeld met daarin inzicht in alle inkomende- en uitgaande transportbewegingen, de huidige capaciteit van de opslaglacties en een 4-weekse voorspelling van de toekomstige capaciteit van de opslaglocaties. Ook biedt het dashboard inzicht in de winstgevendheid van de operatie, met o.a. marges per klant, per opslaglocatie en inzicht in gemaakte kosten op (over)uren.

“Bij Summix komen kennis en kunde echt samen. Het bedrijf is niet een ‘sec’ dashboard-bouwer, maar interesseert zich ook echt in de data.”

Alain Grotenhuis

Managing Director, Odin Warehousing & Logistics

100

uur tijdsbesparing op jaarbasis, van de directeur.

€75 - €150

besparing per container per dag na vrijstelling bij terminal (detention).

Impact

Door het dashboard is Odin in staat om (toekomstige) inkomende vracht beter te plannen. Daarnaast krijgt de directeur tijdig een seintje wanneer één of meerdere opslaglocaties vol dreigen te raken. Hierdoor is de kans op het blijven staan van een container na de vrijgestelde periode, bekend als demurrage, verkleind.

Dit levert een besparing op van gemiddeld €70 tot €150 per container voor iedere dag dat de container langer zou blijven staan (detention).  

Daarnaast stelt het Odin in staat om tijdig met de klant af te stemmen wanneer er wel of geen ruimte beschikbaar is in één van de opslaglocaties. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de klant precies op de hoogte is van de laatste status.  

Verder levert de gerealiseerde oplossing een tijdbesparing op bij zowel de directeur als bij de afdeling planning, omdat het dashboard volledig automatisch wordt bijgewerkt.

Tot slot zijn er ook bijkomende (financiële) effecten van het efficiënter kunnen inrichten van de operatie, wat de winstgevendheid van de operatie verhoogt.

Samen aan de slag met je data?

Start met de Data Quickscan. Met onze Data Quickscan bepalen we binnen 2 dagen een duidelijke datastrategie voor jouw organisatie, zodat jij weet welke stappen je nu kunt zetten om betere beslissingen te nemen op basis van data.